tumblr_inline_pb8ks37KIY1tmb1hl_540

Werkdruk verminderen in PO, hoe doe je dat?!?

Is de werkdruk vermindering volgend schooljaar bij jou op school nog niet besproken? Kaart het aan bij je directie want jij als leerkracht mag samen met je collega’s aangeven hoe je dit wilt realiseren.

Fijn dat zeggenschap, maar hoe pak je het aan? Je kunt hiervoor gebruik maken van het stappenplan van CNV (zie link) waarbij de eerste stap is: met elkaar eens goed uitzoeken waar nu eigenlijk de meeste werkdruk vandaan komt.

Uit ervaring, als leerkracht maar ook als ondersteuner en coach, weet ik dat de oorzaak van werkdruk bij iedereen anders kan zijn. Al die overleg momenten! Uren durende vergaderingen! Administratieve rompslomp! Werkgroepen en commissies waarin je deelneemt met alle werkzaamheden die daar weer uit voortkomen!

Hoewel het voor iedereen dus anders kan zijn, zit er altijd achter dat men iets ‘moet’ waarvan men het nut niet inziet of geen plezier aan beleeft. Iemand die al zijn of haar creativiteit kwijt kan in de kerstcommissie zal je niet horen klagen over werkdruk door zo’n extra taak. Maar vergaderen, alsjeblieft niet! Terwijl je een collega, die behoefte heeft aan helderheid en transparantie, niet zult horen klagen over al die extra overlegmomenten maar dan moet daar niet ook nog deelname aan een commissie bij komen!

Ook veel nieuwe zaken die op je afkomen kunnen een oorzaak zijn van het ervaren van werkdruk. Iets wat zowel bij startende leerkrachten als bij ‘oud gedienden’ aan de orde kan komen bij een verandering.

Het is daarom van groot belang dat je als team goed nadenkt over de inzet van de beschikbaar gestelde middelen en met elkaar alle mogelijkheden verkent. Misschien zijn er, bij verschil in werkdruk ervaringen, wel meerdere, verschillende middelen in te zetten. Denk aan een coach (of collega-buddy)voor startende leerkrachten, gericht op timemanagement en een extra onderwijs assistent als coördinator voor alle feesten en partijen (extra personeel aannemen moet wel kunnen binnen de formatie!).

Het is heel verleidelijk om de extra middelen in te zetten op extra personeel en extra handen in de klas. Maar is dit ook mogelijk op langere termijn (krimp, formatiebeperkingen) en welke visie zit achter deze inzet? Jullie mogen als team zelf bepalen, maar je moet het wel kunnen onderbouwen en verantwoorden (PMR moet instemmen en als het om aannemen van nieuw personeel gaat heeft het bestuur hier ook nog iets van te vinden).

Niet alle oplossingen hoeven veel te kosten en zijn vaak nog simpeler te realiseren! Denk bijvoorbeeld eens aan opnieuw kijken naar jullie vergader-cultuur.

Nederland heeft een echte vergader-cultuur en in het onderwijs kunnen we er al helemaal wat van! Naast plenaire vergaderingen hebben we nog bouw-overleg, leerlingbesprekingen, thema-vergaderingen en ga zo maar door. Besteedt hier een studiedag aan en pak het met elkaar op.

Of ga eens na met elkaar of al jullie administratie minder kan binnen de kaders van de wet. Zie hiervoor de brochure “ruimte in regels” (https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/brochures/2017/11/13/brochure-ruimte-in-regels).

Voor nog meer tips of ondersteuning bij het in kaart brengen van de werkdruk en het verminderen hiervan, kun je contact opnemen via info@aabbcc.nl. Of volg onze facebookpagina, waar regelmatig tips voor werkdruk verminderen worden gedeeld. Succes en wie weet tot ziens!

Linda
AaBbCc, ondersteuning onderwijsinstellingen