tumblr_inline_ory0ndOc701tmb1hl_540

“Samenwerken? dat heb ik tijdens de gymles geleerd!”

Mijn dochter was vorige week op schoolreisje. Al dagen zenuwachtig en afgelopen vrijdag was het dan zover. Haar hoofd amper boven de sponning van het busraam uitstekend, zwaaide ze alsof haar leven er vanaf hing. Moeders om mij heen slikten hun tranen weg. Het is ook niet niks om je kind van amper 5 jaar achter te laten bij een “hulpmoeder” in een speeltuin met “gevaarlijke” speeltoestellen op een uur rijden afstand! Je wilt niet denken aan wat er allemaal mis kan gaan…..

Liever denk ik aan wat zij die dag allemaal gaat leren. Want hoewel het in de eerste plaats natuurlijk gewoon een leuk uitje is, zal zij die dag naast blije momenten ook om moeten gaan met teleurstellingen (iedereen had koekjes mee en ik was die van haar vergeten in de tas te doen), verdriet (haar beste vriendinnetje ging met iemand anders op de wipwap) en ruzie (een jongen uit een andere klas ging voor zijn beurt, tja….). Of wat denk je van samenwerken (je moet samen trappen anders kom je niet vooruit), beurt gedrag (wachtrijen kunnen lang zijn) en hulp durven vragen (met koppigheid kom je niet hoger op de schommel).

Allemaal vaardigheden die spelenderwijs eigen worden gemaakt en zó waardevol zijn. Niet alleen voor haar persoonlijke ontwikkeling. Maar al te vaak wordt onderschat wat voor invloed een beetje spelen in een speeltuin, buiten je veilige omgeving, heeft op haar werkhouding in de klas; de zelfstandigheid, kunnen samenwerken, omgaan met tegenslag maar daarna weer doorpakken. De hersengebieden die in de speeltuin aan het werk zijn gezet, zijn dezelfde gebieden die in de klas worden gebruikt: executieve functies in de voorkwab (Jelle Jolles, 2017)!

En dat is nu net wat ik zo interessant vind aan de plannen van 4 enthousiaste mannen die afgelopen zaterdag hun ambitie presenteerden. De ambitie om alle jeugd in onze gemeente aan het bewegen en sporten te krijgen. Geïnspireerd door het Almere Kenniscentrum Talent (AKT) hopen zij een samenwerking van de grond te krijgen tussen onderwijs en de sportvereniging in een eigen kenniscentrum: EVKT.

http://www.sportenstrategie.nl/2017/sport-en-bewegen/jeugd/almere-kenniscentrum-talent-helpt-kind-sportieve-talenten-te-ontdekken/

Alle aanwezigen waren enthousiast. Het is een goed plan waar je ook niet tegen kunt zijn want wie wil nou niet dat elk kind zijn eigen (sport)talent kan ontdekken en zo altijd plezier blijft houden in bewegen? !?! Ik hoop dat zij de middelen en faciliteiten kunnen krijgen die zij nodig hebben om dit plan voort te zetten. Want hoewel mijn dochter op 5 jarige leeftijd al aardig kan lezen, heeft zij motorisch en in haar zelfstandigheid nog een slag te slaan. En dat zijn nu net die vaardigheden die zij op kan pikken in het sport en spel programma wat deze mannen voor ogen hebben! Bij deze meld ik mijn dochter aan.