Ik mag niet klagen! We hebben fantastisch weer gehad en ik heb bijna 3 weken niets aan mijn werk gedaan, er zelfs niet aan gedacht! Echt vakantie, zou je zeggen. Toch heb ik dat anders ervaren.
In eerste instantie kon ik dat ontevreden gevoel niet plaatsen. Onze vakantie voldeed aan alle voorwaarden die je voor een geslaagde vakantie nodig hebt!
Toen ik mijn zus vertelde dat ik zo onrustig was geworden van het niks doen en de andere mensen, die de hele dag voor hun tent of caravan zaten, niet begreep, vroeg zij: wat had je dan verwacht? !?
Ineens werd mij duidelijk dat mijn ontevredenheid niets te maken had met voorwaarden voor een geslaagde vakantie, maar met wat ik er van verwachtte!
Ik ben een doener en het type die vindt dat je rust moet “verdienen”, dus nadat eerst een flinke (fysieke) inspanning is geleverd. Deze vakantie was voor mij te relaxed en voldeed niet aan mijn verwachtingen.
Een wijze les die ik meeneem in mijn opdracht voor instelling VierTaal regio Amsterdam dit schooljaar. Om te zorgen dat de klant, maar ook ikzelf, tevreden zijn over de uitvoering en opbrengsten is het belangrijk dat ik constant de verwachtingen blijf polsen. Wat verwacht de klant van mij? Welke opbrengsten worden verwacht? Zijn de doelen concreet genoeg zodat er geen ruis ontstaat? Welke (individuele) behoeften spelen er?
Daarnaast is het ook van belang dat ik mijn verwachtingen en behoeften uitspreek. Niet alleen van de opdrachtgevers, maar zeker ook van het team waarmee ik ga werken! Een onuitgesproken verwachting leidt tot een misverstand, een onuitgesproken behoefte kan leiden tot een klacht.
Dat moeten we niet hebben! Ik ga de opdracht vol goede moed maar met niet al te veel verwachtingen tegemoet, dan kan het niet mis gaan!